Russische iconen

Heeft u een icoon geërfd? Vraag u zichzelf dan af wat het icoon waard is. Bent u op zoek naar specialisten in het kopen en verkopen van iconen? Bij het bedrijf Kost-Baar bent u in goede handen. Onze zakelijke relaties strekken zich uit tot onder meer Rusland en Griekenland, waar het orthodoxe geloof en de orthodoxe kerk zeer sterk vertegenwoordigd zijn. Internationale relaties helpen ons om voor u topprijzen te realiseren.

De belangrijkste namen van de Russische icoonschildering:

Theophanes the Greek  (1340-1410)
In de geschiedenis van Rusland behoort deze naam ongetwijfeld tot een nationale trots. Theophanes de Griek was een iconenschilder uit Constantinopel. Toen hij rond 1370 als buitenlandse gast naar Rusland kon komen, vermoedde niemand dat Theophanes de Griek (vandaar de bijnaam) een van de grootste iconenschilders in Rusland zou worden. Theophanes de Griek kwam op 30-jarige leeftijd naar Novgorod. Daar verfijnde hij zijn vaardigheden in muurschilderingen, stichtte de Novgorod-school en maakte een grote selectie paneelschilderijen op devotionele fresco’s en miniaturen in de stad. De icoon van de Don Madonna (rond 1380) is een van zijn Novgorod-meesterwerken. Het pictogram bevindt zich nu in de Tretyakov Gallery, Moskou.
Rond 1395 werd  Theophanes de Griek uitgenodigd in Moskou, waar hij een groot aantal religieuze schilderijen maakte voor de Geboortekerk van Maria (1395) in het Kremlin in Moskou. Deze omvatten de aartsengelkathedraal (1399) en de kathedraal van de aankondiging rond 1405 (in samenwerking met Andrei Rublev).
Historici beschrijven Theophane’s Byzantijnse stijl of penseelvoering als bijna impressionistisch in hun kracht en strengheid. Theophanes de Griek is erin geslaagd om Byzantijns vakmanschap te combineren met de Russische geest, waardoor hij wereldwijd een onmiskenbare meester is.

Andrej Rublev  (1360-1430)
Andrej Rublev was een monnik en woonde samen met andere iconenschilders in het Andronikov-klooster in Moskou. Voor het eerst in de geschiedenis wordt de naam genoemd in de Kerk van de Aankondiging in het Kremlin. Tot zijn grootste werken behoren muurschilderingen in de kerk van zijn klooster (1408) en in de kerk van de Maria-Tenhemelopneming in Vladimir. Rond 1422 schilderde hij ook de Drievuldigheidskerk in het Sergiev-klooster in Sergiev Passad.
De Troiza, het icoon van de Heilige Drie-eenheid, werd rond 1411 gemaakt.​ Het icoon toont de scène uit de Bijbel waarin drie engelen Sarah en Abraham bezoeken. Het originele icoon werd pas in 1904 herontdekt en is sindsdien onderzocht. De betekenis van het werk is gevarieerd, veel historici proberen achter de schermen te kijken wat er gebeurt. Rublev probeerde de Drie-eenheid af te schilderen als een eenheid zonder duidelijk onderscheid te maken tussen de Zoon, God de Vader en de Heilige Geest.
Andrei Rublev is de geschiedenis ingegaan als symbool van de wedergeboorte van het christelijk geloof. Twee eeuwen lang werden Rusland en het christelijk geloof overschaduwd onder het Tataars-Mongoolse juk. Andrei Rublev heeft geholpen om de christelijke identiteit weer onder de aandacht te brengen. Hij is een van de heiligen van de oosters-orthodoxe kerk. Troiza, het icoon van de Heilige Drie-eenheid, wordt vandaag tentoongesteld in de Tretyakov Gallery in Moskou.

Simon Fyodorowitsch Ushakow  (1626-1686)
Simon Ushakow  is een van de beroemdste Russische kunstenaars uit de 17e eeuw. Ushakov ontwikkelde een nieuwe stijl van het schilderen van iconen. Destijds was het een hervorming in de Russische geschiedenis. Ongeveer 50 iconen van Simon Ushakov zijn tot op de dag van vandaag bewaard gebleven, de meeste iconen worden getoond op tentoonstellingen. Op 22-jarige leeftijd was Ushakov een van de dichtstbijzijnde iconenschilders die aan het hof van de tsaar mocht leveren. Tsaar Alexei Mikhailovich Romanov was ook onder de indruk van zijn veelzijdige talent. Naast het maken van iconen beheerste hij zich ook de muurschildering en miniatuurschildering. Een interessant punt is dat  Simon Ushakov de eerste was die zijn werken schreef markeerde en dat gaf als het ware een indicatie van zijn persoon, wat toen nog ongebruikelijk was. Zijn grootste verdienste is de ontwikkeling van het “Fryzhsky-proces” en metaalgraveertechnieken.
De “Fryzhsky“-techniek is een diep houtsnijwerk dat het mogelijk maakt om volume, textuur en kleur in beeld te brengen. Veel geschreven bronnen uit het culturele erfgoed van de kunstenaar zijn bewaard gebleven, waaronder de eerste Russische verhandelingen over iconografie. Het beroemdste werk van de meester is het Beeld van de Vladimir Moeder van God uit 1652. Zijn werk ging veel verder dan het schilderen van iconen, fresco’s op de muren van de tsaristische kamers van het Kremlin, de muren van de aartsengelkathedraal en de Assumptie-kathedralen. Zelfs munten werden geslagen van Ushakovs schetsen. Een bekend werk van Simon Ushakow is het icoon “Drie-eenheid” of “de Oudtestamentische Drie-eenheid“. De icoon is rond 1671 geschilderd, gebaseerd op de compositie van de icoon door Andrei Rublev .
De opstelling weerspiegelt de scène uit de afbeelding van Rublev, elementen worden herhaald, maar niet hun uitvoering. De Drie-eenheid van Ushakova pronkt met een andere achtergrond, antieke bogen en zuilen geven de icoon een heel ander geluid. Een zorgvuldige toeschouwer zal zien dat het meubilair op de foto met verbazingwekkende details is afgebeeld. De gezichten van de engelen zijn volledig opnieuw geïnterpreteerd, de vleugels van de engelen zien er voor de kijker erg realistisch uit. Historici vermoeden dat Simon Ushakov van plan was deze goddelijke drie-eenheid begrijpelijker en toegankelijker te maken voor mensen, en dat is hem gelukt.

Zeer fraai Russisch icoon van d. Jaar 1883. Eitempera op krijtachtergrond, met een zilver oklad.