Rolex

De horlogefabrikant Rolex SA is zeker bij iedereen bekend en daarmee waarschijnlijk het bekendste horlogemerk ter wereld. Heeft u een Rolex? Wilt u de huidige waarde van uw Rolex-horloge laten schatten of wilt u uw Rolex-horloge verkopen? Dan bent u bij ons aan het juiste adres!
Wij bieden u een gratis expertise aan en indien u dat wenst, doen wij u een bod voor de aankoop. Als een authenticiteitscontrole nodig is, gebeurt dit zonder veel moeite in uw aanwezigheid. Voor een verkoop zijn bijbehorende papieren zoals garantiedocumenten en ontvangstbewijs, alsmede originele verpakking voordelig en verhogen de waarde. Kost-Baar heeft een groot, internationaal netwerk van handelsrelaties en contacten voor horlogeverzamelaars en Rolex-enthousiastelingen, zodat we de beste prijzen voor u kunnen realiseren. Profiteer van persoonlijk advies over de verkoop of waardering van uw Rolex. Kost-Baar heeft sinds 1926 haar handelsrelaties gestaag uitgebreid en staat voortdurend in contact met gerenommeerde dealers en verzamelaars van merkhorloges. Gebruik dit in uw voordeel voor uw gratis expertise of voor een vrijblijvende koopofferte. Wij kopen en verkopen in het belang van onze klanten, dit is waar Kost-Baar voor met zijn naam voor staat!

In 1905 richtten Hans Wilsdorf en Alfred Davis hun eigen bedrijf op in Londen, bouwde uurwerken uit Zwitserland in hun eigen horlogekasten en verkocht hun horloges als originele Zwitserse horloges. Pas in 1908 werden de horloges onder de naam Rolex verkocht. In 1915 verhuisde het bedrijf van Londen naar Biel (Zwitserland) en nam Hans Wilsdorf de volledige leiding over de horlogeverkoop over. In 1920 werd het ingeschreven in het handelsregister van Genève. De mate van bekendheid van de Rolex nam enorm toe vanaf 1927, toen Wilsdorf zijn horlogemerk hielp wereldwijde aandacht te krijgen door middel van een slimme reclamecampagne. Hij gaf de Londenaar Mercedes Weitze een Rolex Oyster zodat Weitze door het Engelse Kanaal kon zwemmen als bewijs van waterdichtheid en integriteit ondanks zout water. In feite liep de Rolex na 8 uur permanent zoutwatercontact nog steeds accuraat en was er geen effect op het materiaal van de kast. Dit was voor Wilsdorf een uitgelezen kans om een ​​advertentie op groot formaat te laten plaatsen in het bekendste Engelse dagblad “Daily Mail” om de verkoop van zijn horloges te promoten. Vier jaar later liet Wilsdorf de installatie van automatische uurwerken patenteren. In 1933 werd voor het eerst de vijfpuntskroon op de wijzerplaat gebruikt. In 1936 kocht Wilsdorf de horlogefabrikant Tudor om een ​​goedkopere lijn naast het trekpaard Rolex te bouwen en te koop aan te bieden. Tijdens de Tweede Wereldoorlog stond Wilsdorf Britse soldaten toe hun Rolex-horloges, die zij vóór de uitzending hadden gekocht, pas te betalen nadat zij waren teruggekeerd uit de oorlog. In 1953 werd het eerste Rolex-duikhorloge, de ” Submariner”, gelanceerd. Met de “Submariner” werd een test uitgevoerd in de diepzee en ze overleefde ongedeerd een diepte van meer dan 3000 meter. In hetzelfde jaar werd ook de Rolex “Explorer” verkocht.

In 1954 volgde de “GMT Master” met een draaibare lunette. In 1960 werd de Rolex “Submariner” onderworpen aan een andere test; deze keer overleefde het een diepte van bijna 11.000 meter in de Stille Oceaan. In 1960 stierf ook Wilsdorf en sindsdien wordt het bedrijf voortgezet door zijn eigen stichting. In 1963 werd de “Rolex Daytona” gelanceerd; Wilsdorf had in de jaren dertig al relaties met de autosport opgebouwd en ondersteunde ook autosportliefhebbers voor marketingdoeleinden.

Met de film “Indianapolis”, waarin hoofdrolspeler Paul Newman een “Rolex Daytona” draagt, verwierf de Cosmograph in 1969 wereldwijde bekendheid en heeft sindsdien een cultstatus bereikt. Rolex creëerde de Paul Newman Daytona-lijn waar veel vraag naar is onder verzamelaars en die bij aankopen en veilingen onvoorstelbare waarde realiseert. Een “Rolex Daytona” uit de privécollectie van Paul Newman werd in 2017 op een veiling verkocht voor het recordbedrag van het equivalent van 15,3 miljoen euro. Het waardeverlies bij dekoop-verkoop van een Rolex is te verwaarlozen, als het er al is. Integendeel, sommige modellen laten een enorme waardestijging zien, zoals te zien is in het voorbeeld van de Paul Newman-modellen. Rolex hecht veel belang aan het gebruik van hoogwaardige materialen, precisie uurwerken, functionaliteit en uitstekende klantenservice. Het is bijvoorbeeld weinig bekend dat de fabrikant zijn edelmetaallegeringen volgens een eigen geheim procédé en samenstelling vervaardigt. Deze en andere speciale kenmerken komen uiteraard tot uiting in de verkoopprijs.

Intussen heeft de Rolex-cultus ook de jeugd bereikt. Zogenaamde influencers presenteren zich graag met een Rolex om hun pols om hun succes te documenteren. Bij nader inzien blijken deze modellen echter replica’s te zijn.

Hieronder hebben we alle collecties en belangrijkste modellen van Rolex-modellen voor u op een rijtje gezet:

  • Day-Date
  • Sky-Dweller
  • Datejust
  • Oyster Perpetual
  • Pearlmaster
  • Cosmograph Daytona
  • Sea-Dweller
  • Submariner
  • GMT-Master
  • Explorer
  • Milgaus
  • Air-King
  • Cellini