Olieverf

Olieverf schilderijen

Hoe vaak vindt men schilderijen die decennialang op zolder of in de kelder hebben gestaan als huisraad wordt geliquideerd? Men is verrast en benieuwd wat ze waard zijn en of ze echt zijn of überhaupt zijn geschilderd. Natuurlijk kan een leek niet het verschil tussen een zien olieschilderij en een afdruk of lithografie (die dankzij het uitgebreide drukproces sterk lijkt op het schilderij dat met olie is geschilderd). Schilderijen worden natuurlijk niet alleen met olie geschilderd; aquarellen, acrylverf, gouache en kleurpotloden zijn net zo populair bij de kunstenaars. Nu moet de leek naar een expert om advies te krijgen. Bij het bedrijf Kost-Baar kunt u een echte beoordeling en een eerlijk advies verwachten. Wij helpen u het kunstwerk op de markt te brengen en, dankzij onze internationale zakenrelaties, topprijzen voor u te realiseren. Wij onderhouden contacten met vele internationale veilinghuizen en zijn altijd up-to-date. Naast de schildertechniek van het object is de naam van de kunstenaar van groot belang. We hebben uitgebreide databases en kunnen de kunstenaar precies identificeren. U bent bij ons in goede handen als het  gaat om aan- en verkoop. Laat u vrijblijvend adviseren, het team van Kost-Baar hoort graag van u.

 

Ernst Koerner, motief: Constantinopel, olieverf op doek, creatie: eind 19e eeuw.

 

De schilderkunst en zijn verschillende technieken

Mensen hebben zich altijd geroepen gevoeld om na de dood een monument op te richten. De schilderkunst is bij uitstek geschikt om bepaalde gebeurtenissen in het leven vast te leggen. Sommige grotschilderingen zijn al bekend uit de ijstijd. Jachtmotieven en dierenmotieven brengen ons op een indrukwekkende manier over wat de mensen destijds bezighield, dus de schilderkunst is een soort brug tussen de tijdperken. Het belangrijkste verschil tussen de technieken is de kleur of het aanbrengen van verf. Welke kleur de kunstenaar kiest en welk bindmiddel hij gebruikt, is heel persoonlijk. Elke afbeelding heeft een bijzonder karakter. De menselijke waarneming wordt door het perspectief en het kleurenspel sterk beïnvloed.

  • Encaustic 

Deze schildertechniek werd al gebruikt in het oude Egypte en de Grieks-Romeinse tijd. In de techniek worden kleurpigmenten gecombineerd met hete bijenwas. De naam encaustic is afgeleid van het Griekse woord “enkauston” en betekent zoiets als “ingebrand”. Het proces is rechttoe rechtaan en eenvoudig: Wasstaafjes worden verwarmd en gemengd met de verf, de massa wordt vervolgens met een kwast of spatel op het oppervlak aangebracht.

  • Fresco of vers schilderij 

Met deze techniek wordt muurschildering gemaakt op verse, vochtige kalkpleister. Kleurpigmenten (die al met water zijn gemengd) worden rechtstreeks op verse kalkpleister aangebracht. De verse kalkpleister dient als bindmiddel. Snelheid is belangrijk bij deze techniek, er moet snel gewerkt worden zodat de kleurpigmenten de vochtige pleister binnendringen. Het woord “fresco” komt uit het Italiaans en betekent “vers”. Er is ook de mogelijkheid om op droog gips te werken. Dit proces wordt secco-schilderen genoemd. De verf is gebonden met caseïne of lijm. Een andere techniek is de sgraffito, de naam komt van het Italiaanse woord “sqraffiare” en betekent zoiets als “krabben”. Dit is een decoratietechniek die wordt gebruikt om het muuroppervlak te bewerken. Er worden meerdere lagen gips in verschillende kleuren aangebracht. Na het drogen worden delen van de bovenste pleisterlaag verwijderd of afgeschraapt, zo worden delen van de onderliggende pleisterlaag zichtbaar en door het kleurcontrast beeld ontstaat een beeld. Deze techniek was in de 16e eeuw erg populair in Italië en Bohemen.

  • Tempera schilderij 

Het woord “temperare” komt uit het Latijn en betekent in brede zin “goed mengen”. De naam spreekt voor zich, er wordt niet alleen bijenwas gebruikt om de kleurpigmenten te binden (zoals bij de encaustic schildertechniek ) maar ook een emulsie gemaakt van water, eigeel of lijnzaadolie. Deze methode kan in meerdere lagen worden gebruikt, waardoor de kunstenaar meer ruimte krijgt voor creativiteit. Ten slotte wordt het beeld verwerkt met een beschermlaag . Als schilderoppervlak wordt een houten paneel of canvas gebruikt. De tempera werd voornamelijk gebruikt tijdens de Verlichting.

  • Olieverf 

De Vlaamse schilder Jan van Eyck wordt vaak in verband gebracht met de uitvinding van olieverfOlieverf werd in de 15e eeuw steeds populairder bij kunstenaars, omdat het gemakkelijker was om de kleuren te mengen en in lagen te werken. Bij olieverf worden kleurpigmenten ingewreven met een olie als bindmiddel en vervolgens aangebracht; oliën zoals lijnzaad-, walnoot- of maanzaadolie zijn hiervoor bijzonder geschikt. Men gebruikt verschillende schildermedia zoals terpentijn of vernis, dit is een extra verdunner voor de kleuren, dit zorgt ook voor een sneldrogend proces tijdens het werk. Zoals eerder vermeld, werd de uitvinding van olieverfschilderij geopend een heel nieuw facet in het kunstspectrum. Olieverf kan in meerdere lagen worden aangebracht, hierdoor ontstaan ​​mooie kleurovergangen op een schilderij , kleuren kunnen mat maar ook glanzend zijn. Olieverf wordt meestal gebruikt in portretten, stillevens, landschappen.

  • Aquarel schilderij 

Het woord “aquarello” komt uit het Italiaans en betekent zoiets als waterverf. De technologie spreekt dus bijna voor zich. Kleurpigmenten worden gecombineerd met in water oplosbare elementen, zoals Arabische gom, pasta of zetmeel, en vervolgens verdund met water. De kleur wordt vervolgens op papier aangebracht en het schilderoppervlak blijft zichtbaar in tegenstelling tot andere schildertechnieken. Kenmerkend voor deze techniek is de transparantie, aangezien de kleuren het papier doordrenken. Aquarelverf zorgt voor fijne kleurovergangen. De verf wordt aangebracht met een zachte haarborstel.

  • Gouache schilderij

Deze technologie is tegenwoordig wijdverbreid en wordt overal gebruikt. Witte vulstoffen worden ook gecombineerd met de kleurpigmenten, waardoor dekkende en matte kleurapplicatie mogelijk is. Arabische gom of lijm wordt gebruikt als bindmiddel, waardoor de verf ook in water oplosbaar is. Net als bij olieverf is de droogtijd vrij kort. De achtergrond kan op veel manieren worden vormgegeven (lichte kleuren kunnen bijvoorbeeld worden toegepast op een achtergrond die al zwart is geverfd).

  • Acryl schilderij 

Acrylverven zijn zogenaamde kunstharsemulsieverven. Als bindmiddel wordt kunsthars gebruikt, de verf kan bij het schilderen verdund worden met water. Deze techniek biedt veel ruimte om de afbeelding te ontwerpen, de verf droogt snel en kan in meerdere lagen worden aangebracht. De kleur is erg dekkend en heeft een mat effect. Pas in de jaren vijftig ontdekten de kunstenaars acrylverf, daarvoor werd de verf vooral in de industrie gebruikt.